Talokeskus tuottaa korjausrakentamisen neuvontapalvelua Kiinteistöliiton jäsenille

Talokeskus on vuodenvaihteesta alkaen tuottanut Kiinteistöliiton jäsentaloilleen tarjoamaa uutta Korjausrakentamisen neuvontapalvelua. Palvelu toimii puhelinneuvontana, ja se on avoinna maanantaisin ja perjantaisin klo 12-15.

"Puheluita on tullut tasaisesti noin viisi päivässä. Aiheet ovat vaihdelleet äärestä laitaan, mutta yhteinen nimittäjä valtaosalle puheluista on se, että ne koskevat yhtiön ja osakkaan välisiä vastuita remonttiasioissa", kertoo neuvontapuheluita vastaanottava yksikön päällikkö Jari Halonen Talokeskuksen Kunnossapito-yksiköstä.

Halonen kertoo painottavansa puheluissa aina sitä, ettei hän ole juristi vaan antaa neuvontaa teknisestä näkökulmasta. Teknisissä kysymyksissä erityisesti märkätiloihin liittyvät vauriot ja remontit nousevat esiin. Kosteusvauriot ja putkistosaneeraukset ovat olleet toistaiseksi suosituimpia aiheita. Myös vuoden alussa uudistunut asbestilaki on herättänyt runsaasti kysymyksiä.

Monesti kysymykset ovat sellaisia, että tarkentavien kysymysten avulla vastaus saattaa muodostua aivan toiseksi kuin miltä alkutilanteessa vaikuttaa. Halonen antaa esimerkin kysymyksestä, pitääkö lumet luoda pois seinän vierestä vai ei.

"Vastaukseen vaikuttaa se, onko seinän vieressä oleva lumi satanut siihen vai pudonnut katolta, onko salaojia ja mikä on niiden kunto. Kun keskustellaan enemmän, syntyy tarkempi kokonaiskuva tilanteesta", Jari Halonen havainnollistaa.

Puheluiden tyypillinen kesto onkin noin 10-15 minuuttia. Soittajat ovat taloyhtiön hallituksen jäseniä ja isännöitsijöitä.

Korjausrakentamisen neuvonta palvelee maanantaisin sekä perjantaisin klo 12-15 numerossa (09) 1667 6311. Ilmaiseen neuvontapalveluun voivat soittaa Kiinteistöliiton jäsentaloyhtiöiden isännöitsijät, puheenjohtajat ja hallitusten jäsenet sekä muut jäsenkiinteistöjen edustajat.

Julkaistu: 2.3.2016 09:24

Takaisin

Hae sivuilta